söndag 22 februari 2009

Karneval

Överallt i vår region är det karnevalståg att se, narrar var man än ser. Men karneval (på tyska "Fastnacht") är inget för oss i år... vilket förstås är till fördel att inte hela huset blir fyllt av konfetti. Speciellt när det har regnat är det så härligt när de färgglada papperslapparna kletar fast överallt!Har i veckan äntligen fått tillbaka svensk TV igen, var en väldigt fin finjustering! I allafall försvinner många program med signalerna kl. 17.oo, för att först återkomma framåt halvelva på kvällen. Har en lånad 80 cm's parabol och jag köpte också en sådan i december, vi har bara inte kommit till att sätta upp den ännu. Nu tänkte jag ändå slå på stort och bytte igår ut 80-centimeterns mot en som har diameter 120 cm! Inga problem, tänkte vi när vi åkte till Freiburg, den har ju plats i bilen. Visade sig ändå att den hade några centimeter mer och passade precis INTE in i bilen! Vad göra? Markus kom på den geniala lösningen att surra fast den på taket. Killen i affären gav oss ett passande snöre och sen ville han stänga affären, så vi fick köra ut bilen från fabriksområdet och surra fast den utanför. Sen satt den bombsäkert på taket, men vi körde ändå försiktigt hem. Tur att jag inte åkte dit själv, som jag hade tänkt från första början!
Nu är det bara frågan om när jag kan få hjälp att få upp detta vidunder. Stefan som har hjälpt mig vet att jag brukar ligga på honom tills jag får min vilja fram... Sen har han ju också en syster boendes i Sverige, där har han hjälpt henne att få in tysk TV, och vet hur viktigt det är.

Har nu jobbat två dagar den här veckan. Var helt färdig efter en hellång arbetsdag och bara kastade mig på soffan i torsdags när jag kom hem.
Blev kallad till personalchefen tillsammans med min chef i torsdags. I dessa "finanskristider" kan vi omöjligt anställa någon ny. Dvs, att min kollegas plats inte blir ersatt (hon är gravid med tvillingar och sedan längre tid sjukskriven pga. risk för missfall). Vi räknar med att hon inte kan komma tillbaka nåt mera, därför har de givit mig förslaget att jag istället för 35 tim. vecka ska få utökat till 37,5. Från kl. 8 till 16 varje dag med en halvtimmes middagspaus. De minskar därmed öppettiderna. Ser inget annat val än att acceptera det, är ju bara en halvtimme mer per dag, det är ju OK. Och att börja en halvtimme senare är ju heller inte dumt. Tror inte att det gör nån skillnad på lönen, men man ska inte klaga i dagens tider. Många av mina kollegor måste jobba mindre för att företaget ska spara pengar och risken är i framtiden stor för ev. uppsägningar. På så vis har jag ju faktiskt en säker arbetsplats!
Idag har vi en skönslapp söndag, till middag idag blir det asiatisk curry-kycklingssoppa (het!) och till efterrätt en hederlig smulpaj av björnbär och hemgjord vaniljsås. Smarris!
Må så gott!!

Inga kommentarer: