fredag 6 februari 2009

Hemma igen


Jaha, var väl ett tag sen man bloggade. Fast jag har väl haft anledning till det, förstås. Kom hem från sjukhuset i måndags eftermiddag. Skönt, var det att komma hem igen!
Jag är sjukskriven tom den 18 feb. och får inte göra mycket, bara vila och koppla av. Inga tunga lyft och ingen städning!! Nu är det bara näsvård som gäller, från tidig morron till sena kväll. Näsduschar, havsvattensspray, citronolja, lavendelolja, inhaleringar... Mor har skickat flera svenska korsord, så att det inte blir tråkigt för mig!
Nu när man har börjat förtränga smärtorna som uppstod efter operationen (fast inte så mycket smärtor ändå, mest obehag i näsan och en smärre depression orsakad av narkosen), kan jag ändå varmt rekommendera det här till andra som har problem med för trånga nässkiljeväggar. Jag kan ANDAS igen!!!! OK, snarkar lite gör jag fortfarande, näsan är ju fortfarande svullen osv. men det blir bättre för var dag. Och jag väntar på dagen när jag kan känna ALLA lukter igen!
Fick panik första gången som jag såg mig i spegeln på sjukhuset. Hjälp, jag ser ju ut som en flodhäst! Vågade inte fråga doktorn om det skulle stanna kvar på det viset.... Som tur var blev det inte så :o)
Vi var tre på rummet, förutom jag en 82-årig dam som brutit sin fotknöl (var väl fullt på kirurgen), en 27-årig tjej som gjorde samma operation som jag; var jättebra för vi kunde stötta varandra. Inga problem var det när det hade hänt lite missöden i blöjorna på den äldre damen. "Usch, måste väl var hemskt för er med den här lukten i rummet??" Vi tittar på varandra, bägge med bandage under näsan, "näää, vi känner ingen lukt..!!"
Roliga kufer man får se på sjukhuset, en städtant hade håret precis som en golvmopp, hi hi. Men råkade alltid stöta emot sängen när hon skulle torka golvet.... aj!!
Ordensystrarna (= nunnor), liknande pingviner, som svassade omkring och mätte blodtryck och feber. Vi hade syster Franziska från Indien hos oss, alltid med ett snällt leende på läpparna. Sen förstås, "entertainern" Willy som försökte hålla alla på glatt humör. Han lyckades dåligt i början (man tänkte bara, UT härifrån, människa!!) men alltefter att dagarna gick kunde vi skratta åt hans skämt (fast skratta gjorde skitont.... ajajaj)
Förresten kan jag tala om ett gott råd som jag har fått veta av hals-näs-öron-läkaren; vid förkylningar, snyt dig aldrig! Det hamnar bara i bihålorna och trycker mot trumhinnorna när man snyter sig. Se bara hur barnen gör på sitt naturliga vis; drar upp snoret i näsan. Föräldrarna säger till sina barn att snyta sig istället, men det är helt fel. Sen kan jag rekommendera näsdusch, tänkte i början att det måste vara jätteäckligt, men inte alls, det är en stor hjälp vid snuviga näsor och en lättnad. Pröva på!
Ni får ursäkta att jag avstår att sätta in några bilder på mig just nu (fast det brukar jag väl inte göra annars heller...)
Må så gott!

2 kommentarer:

Perssons pack! sa...

Skönt att "höra" att du är hemma igen efter näsooo och att allt gick bra (lite svullnad får man ta)...nu får du ju bli lite extra ompysslad..inga lyft mm..massvis kjamar från stora syster "Yster"

Gullan sa...

Skulle vara kul om du hade fått med en liten bild på dej själv i bloggen:-) Skämt åsido, skönt att det är över och att du är hemma nu i alla fall. Ha det så gott.
kram från mellansöstra