måndag 20 oktober 2008

Begravning på torsdag


I lördags kl. 13.00 gick Markus pappa; Friedhelm bort. Markus mamma, Markus och jag var med vid dödsbädden. Nu har han äntligen fått frid efter en mängd sjukdomar, krämpor och smärtor. Kanske har han nu bättre möjlighet att se sin barndomsbygd i Schlesien som han som barn fick fly ifrån till fots ända till Bayern, när röda armén marscherade in i landet. Det var en resa som aldrig blev av i livet. Vila i frid!
Har lovat att sjunga något i kyrkan på torsdag. Funderade först på vad jag skulle ta för något, tills jag såg att psalmen "Härlig är jorden" egentligen är en folkvisa från Schlesien. Det borde ju passa.

4 kommentarer:

Gullan sa...

Det är starkt Ingela att kunna sjunga för en nära anhörig, som han var till dej. Men det klarar du. Härlig är jorden passar nog alldeles utmärkt, väldigt fin text, Stellans favoritpsalm faktiskt. "Tidevarv komma, tidevarv försvinna, släkten följa släktens gång."
Kram från söstra

Vi i Müllheim sa...

Ja, det fixar jag, när jag väl koncentrerar mig. Var just hos kantorn; har ändå ändrat mig till en annan låt (som går lite högre i läge): "I gott bevar" från musikalen "Kristina från Dufvemåla". Berättade för kantorn att det var skrivet av männen från ABBA, men den gruppen kände hon nog inte till....som det verkade... ja, vi får se hur det går!
Kramisar

Gullan sa...

Starkt, mycket starkt. Jag var inne o kollade på Youtube, hade faktiskt inte hört låten i sin helhet. Mycket fin! Fick en tår i ögat faktiskt, när man hör text o musik. Björn o Benny är inte dåliga på musik. Du får ge kantorn "På tafsen" att hon/han inte känner till ABBA.
För övrigt går det bra!
Kram

Gullan sa...

Ursäkta, jag läste efter min kommentar att kantorn faktiskt är en hon....