söndag 28 juni 2009

Abitur-fest och fortsättningsbilder av trädgård....


Passar på att skriva ett par rader medans Markus är ute på en "liten" cykeltur denna gång, typ bara ner till schweiziska gränsen och sen tillbaka över Schwarzwald.... inte långt alllllls... :o)
Sen ska vi alla gå in till stan och äta, det är nämligen Müllheims stadsfest denna helg, det finns så mycket god (och billig) mat där, man får passa på när man för en gångs skull inte behöver inköpa och laga mat till helgen. Det är olika föreningar som ställer upp bodar och lagar mat, på fredags-och lördagskvällen var det dans. Vi ska nog gå till de turkiska "alleviterna" och äta, underbart god mat, mums!
Igår var det abitur-bal - tänk Emma är färdig med skolan, oj vad tiden går. Nu är det nog så småningom studier som väntar. Hon siktar på inomhusarkitektur, vi får se vart det bär hän!
Utanför stadshuset där balen hölls.

Typiskt, enda kortet där jag är med,ska jag blunda...

Lilla vackra Anna
Emma får ta emot sina betyg av rektorn

Systrar ystrar
Jaha, snart ska jag väl också klara av det här, tänker Steffen...

Lisa, Emmas bästa väninna är förstås med.

När Markus håller på i trädgården drar han till sig de små grannbarnen som en magnet. De vill veta och fråga om allt han gör.

Varrrrföööööörrr, fööööörrrr??? (vem hänsyftar jag till...?tja, säg det...)

Denna gammaldags ros är en dröm i form av doft!!! Synd att det inte finns doft-bloggar...

Lite mer betong för att stödja upp muren....

Trappan börjar ta form. Det är så underbart vackert med dessa kalkstenar i dess oregelbunden form! Jag älskar att se på hur den här vackra muren "växer fram".

Ska jag mura fast den här stenen så....

....eller kanske så här på högkant...? Markus grubblerier över hur muren (riktigt pusselarbete) och trädgården ska gestaltas påbörjas varje gång han kommer ut i trädgården och blir påmind av det.


Även våra tomater börjar ta form. Bladverket doftar också härligt av tomater!

Apropå tomater, när jag använde kompostjord för att fylla upp till dessa blommor, visste jag inte om att tomaterna från förra året hade fröat sig där. Ser ni de två tomatplantorna som växer upp?

När terassen är klar, tycker jag att Buddha ska göra den till en lugn och fridfull ort med sin lilla fontän, som plaskar lite lugnande. Ommmmm!

Quittar la... gör hur ni vill, bara jag får min lugn och ro....!

Till slut framförs här gratulationer i efterskott till ett midsommarbarn som nu har blivit 24 år! Och vad jag kan utläsa av hennes blogg även snart ska flytta till ett nytt hem! Även där ett grattis förstås!!

4 kommentarer:

Perssons pack! sa...

Åhh vad fina bilder...ni får ha det så jättebra på stadsfesten...Trädgården ser ut att ta form nu..det blir nog jättebra..kan väl inte bli bättre med en "stensättare" (Marcus)och Steffen som trädgårdsmästare...massvis kramar från stora syster yster

Gullan sa...

Grattis till examensstudierna Emma!! Skönt att det är över. Hoppas att fortsättningen går lika bra...Ser fint ut med stenläggningen. Blir nog en fin trädgård tillslut,fastän den var fin redan innan. Stellan har hållit på med avverkning i slänten hela veckan (ända sedan han slutade skolan). Nu ser vi Emån igen ifrån balkongen och vi ser huset nerifrån bryggan:-) Ha det gott o massvis av kramar från mellansysteryster

Elin sa...

Hej Hej!! Och stort Grattis till Emmas examen, el abitur, va det så!? Vilka fina bilder. Speciellt den sista!!Haha, vilken bild du har hittat mostra mi:) Stora kramar till er alla/Elin

Jennie sa...

Massa grattis från mig med!:) Jag hörde om toppenbetygen från din mormor när vi var på Öland och firade midsommar :) Och vad vackra ni är på bilderna. Hoppas balen var riktigt rolig! Kramar Jennie (Jimmys Jennie)